HRS4R w IFJ PAN

Realizacja strategii

Korzyści dla naukowców

  • atrakcyjne, stabilne warunki pracy
  • pomoc na każdym etapie rozwoju kariery
  • wsparcie mobilności
  • opieka naukowa dla młodych naukowców

Korzyści dla jednostki

  • premiowanie w międzynarodowych konkursach grantowych HORYZONT 2020
  • premiowanie w grantach krajowych NCN i NCBiR, programach Ministerstwa Nauki i Edukacji
  • uatrakcyjnienie pracodawcy w skali międzynarodowej
  • prestiż i rozpoznawalność
  • ciągła poprawa procesów
  • zaangażowanie pracowników w proces doskonalenia

Obszary działań

  • Warunki pracy i bezpieczeństwo społeczne
  • Etyka
  • Rekrutacja
  • Szkolenia

Komisja Europejska wydała w 2005 r.:

  • Europejską Kartę Naukowca,
  • Kodeks Postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych.

Głównymi adresatami dokumentów są:

  • naukowcy,
  • pracodawcy,
  • podmioty finansujące badania.

Karta i Kodeks stanowią podstawowe dokumenty europejskiej strategii HRS4R.

Karta i Kodeks zawierają 40 zasad dotyczących 4 obszarów:
I. Etyka
II. Rekrutacja
III. Warunki pracy i bezpieczeństwo społeczne
IV. Szkolenia

Obejmują prawa i obowiązki naukowców i pracodawców, w tym kierowników grantów i projektów. Dobrowolne wdrażanie zasad skutkuje tworzeniem atrakcyjnych warunków pracy dla naukowców w Europie.

Europejska Karta Naukowca i Kodeks postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych

Nowa europejska Karta naukowca

Pakiet OTM-R to zestaw gotowych narzędzi do wdrażania w instytucjach badawczych i naukowych procesu otwartej, przejrzystej rekrutacji opartej na kwalifikacjach kandydata. Pakiet zawiera praktyczne i użyteczne wskazówki dla pracodawcy.

OTM-R to jeden z kluczowych aspektów zapewniających dostępność i otwartość rynku pracy dla naukowców w Unii Europejskiej.

Polityka rekrutacji na stanowiska pracowników naukowych w Instytucie Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego Polskiej Akademii Nauk [doc]

Policy of open, transparent and merit-based recruitment of researchers at IFJ PAN

OTM-R checklist

W pakiecie OTM-R znajdują się:

  • analiza korzyści płynących z otwartej, przejrzystej i merytorycznej rekrutacji,
  • zasady i wytyczne organizacji procesu OTM-R,
  • lista kontrolna dla instytucji,
  • wskazówki, krok po kroku, jak ulepszać proces rekrutacji,
  • przykłady dobrych praktyk.

Celem OTM-R jest zwiększenie efektywności krajowych systemów badań, gdzie szansa zatrudnienia będzie wyrównana, a współpraca międzynarodowa wpływająca na zintensyfikowanie wiedzy naukowej - rozszerzona.

Najważniejsze zasady OTM-R:

  • Jasne i przejrzyste informacje na temat procesu rekrutacji
  • Jasne i zwięzłe komunikaty o ogłoszeniach
  • Szczegółowe ogłoszenia o rekrutacji
  • Ograniczenie biurokratyzacji

Więcej informacji na temat OTM-R: http://cdn1.euraxess.org/sites/default/files/policy_library/otm-r-finaldoc_0.pdf

Harmonogram procesu

Harmonogram procesu w IFJ PAN

Faza początkowa
Ocena śródokresowa
Faza odnowienia wyróżnienia
  • 2022 r. - Strategia HRS4R w IFJ PAN - Plan działań
  • Lipiec 2022 r. - przekazanie Komisji Europejskiej raportu (wewnętrzna weryfikacja na potrzeby oceny odnowienia wyróżnienia: Kwalifikowalność administracyjna)
  • Marzec 2024 r. - wizyta oceniająca przedstawicieli Komisji Europejskiej
  • Kwiecień 2024 r. - Komisja Europejska przyznaje IFJ PAN prawo do dalszego używania prestiżowego wyróżnienia HR Excellence in Research

Kontynuacja działań mających na celu pełne wdrożenie zasad Karty i Kodeksu oraz samodoskonalenie IFJ PAN.


Harmonogram działań wewnętrznych
  • Październik 2015 r. - Powołanie Grupy Roboczej (I)
  • 2016 r. - Badanie ankietowe wśród pracowników i doktorantów IFJ PAN - Gap analysis - Action plan - HRS4R IFJ PAN
  • Wrzesień 2017 r. - Aktualizacja składu Grupy Roboczej (II)
  • Luty 2018 r. - Powołanie grup fokusowych
  • Lipiec 2018 r. - Aktualizacja składu Grupy Roboczej (III) oraz powołanie Komitetu Sterującego (Zarządzenie 21/18)
  • Sierpień 2018 r. – Badanie ankietowe wśród pracowników i doktorantów IFJ PAN (Analiza wyników ankiety)
  • Grudzień 2018 r. – Polityka rekrutacji na stanowiska naukowe (Zarządzenie 38/2018)
    Polityka zatrudniania na stanowiska naukowe
  • Styczeń 2020 r. – Zmiany w składzie Komitetu Sterującego i Grupy Roboczej (IV) (Zarządzenie 1/2020)
  • Lipiec 2020 r. – Zmiany w składzie Komitetu Sterującego i Zespołu Monitorującego oraz powołanie Grup Roboczych (WG1-WG5) (Zarządzenie 32/2020)
  • Październik 2020 r. – Zmiany w składzie Komitetu Sterującego, Zespołu Monitorującego oraz Grup Roboczych (WG1-WG5) (Zarządzenie 54/2020)
  • Kwiecień 2021 r. – Aktualizacja polityki rekrutacji na stanowiska naukowe (Zarządzenie 17/2021)
  • Październik 2021 r. – Zmiany w składzie Komitetu Sterującego, Grup Roboczych, Zespołu OTM-R i Zespołu Monitorującego (Zarządzenie 37/2021)
  • Marzec 2022 r. – Zmiany w składzie Komitetu Sterującego, Grup Roboczych, Zespołu OTM-R i Zespołu Monitorującego (Zarządzenie 13/2022)
  • Kwiecień 2022 r. – Badanie ankietowe wśród pracowników i doktorantów IFJ PAN
  • Marzec 2023 r. – Zmiany w składzie Komitetu Sterującego, Grup Roboczych, Zespołu OTM-R i Zespołu Monitorującego (Zarządzenie 16/2023)
  • Listopad 2023 r. – Zmiany w składzie Komitetu Sterującego, Grup Roboczych, Zespołu OTM-R i Zespołu Monitorującego (Zarządzenie 50/2023)

Komitet Sterujący
  • prof. dr hab. Tadeusz Lesiak (Dyrektor IFJ PAN)
  • prof. dr hab. Bogdan Fornal (Zastępca Dyrektora ds. Naukowych)
  • dr hab. Dariusz Bocian (Zastępca Dyrektora ds. Naukowo-Technicznych)
  • mgr Magdalena Zydek (Zastępca Dyrektora ds. Administracyjno-Ekonomicznych)

Pracownicy naukowi:

  • dr hab. Mariola Kłusek-Gawenda (Dyrektor KISD, koordynator WG1)
  • dr hab. Jakub Bielecki (Kierownik MSD)
  • prof. dr hab. Wojciech Kwiatek (koordynator Zespołu ds. wdrożenia polityki OTM-R)
  • dr hab. Paweł Błasiak (Ombudsman)
  • dr hab. Magdalena Fitta (koordynator WG2)
  • dr hab. Jacek Otwinowski (koordynator WG3)
  • dr Natalia Piergies (koordynator WG4)
  • dr hab. Andrzej Ptok (koordynator WG5)

Pracownicy administracyjni:

  • mgr inż. Monika Bator-Odynokow (Kierownik Działu Spraw Pracowniczych i Administracyjnych)
  • mgr Małgorzata Borek (Kierownik Działu Obsługi Projektów Naukowych)
  • mgr Iwona Świerblewska (Kierownik Działu Obsługi Badań Naukowych)
WG1 – Rozwój młodych pracowników naukowych i doktorantów, szkoła doktorska, pakiet startowy, ścieżki kariery

dr hab. Mariola Kłusek-Gawenda – koordynator

Skład: dr inż. Dominik Czernia, dr inż. Izabela Babiarz, dr Irene Dedes, dr hab. Anna Kaczmarska, dr hab. Adam Matyja, mgr Anna Nykiel, dr hab. inż. Ewa Stanecka, mgr inż. Wiktoria Stańczyk, dr Rafał Staszewski, mgr Izabela Wisła, dr Bartłomiej Żabiński

WG2 – Rozwój doświadczonych pracowników naukowych, opieka naukowa, mentoring, pakiet startowy, ścieżki kariery, nadzór i obowiązki w zakresie zarządzania

dr hab. Magdalena Fitta – koordynator

Skład: dr hab. Jakub Bielecki, dr hab. Barbara Błasiak, dr hab. Paweł Horodek, dr inż. Axel Jardin, dr hab. inż. Ewa Stanecka

WG3 – Upowszechnianie i wykorzystanie wyników badań, zaangażowanie społeczne, własność intelektualna

dr hab. Jacek Otwinowski – koordynator

Skład: mgr Alicja Borys, dr hab. Katarzyna Górska, mgr Kamila Kowalewska, mgr Aleksandra Pacanowska, dr Wiktor Parol, prof. dr hab. Piotr Zieliński

WG4 – Równość i różnorodność w IFJ PAN

dr Natalia Piergies – koordynator

Skład: dr hab. Renata Kierepko, dr hab. Barbara Marczewska, dr hab. Robert Pełka, mgr inż. Małgorzata Reś-Gunia, prof. dr hab. Mariusz Witek, mgr Kinga Zajączkowska

WG5 – Strategia, zasady etyczne, wolność badań naukowych, odpowiedzialność zawodowa, dobre praktyki w badaniach naukowych

dr hab. Andrzej Ptok – koordynator

Skład: dr hab. Ewa Juszyńska-Gałązka, dr hab. Piotr Konieczny, mgr Beata Różewicz, prof. dr hab. Andrzej Rybicki, dr hab. Alicja Wierzcholska

Zespół ds. wdrożenia polityki OTM-R

Koordynator: prof. dr hab. Wojciech Kwiatek

Skład: mgr inż. Monika Bator-Odynokow, mgr Rafał Fanselow, dr Dominika Kuźma, dr hab. Katarzyna Pogoda, dr hab. Radosław Ryblewski, dr hab. Sebastian Sapeta

Zespół Monitorujący ds. wdrożenia HRS4R oraz polityki OTM-R
  • prof. dr hab. Bogdan Fornal
  • dr inż. Juliusz Chojenka
  • mgr Kinga Krupnik
Pełnomocnik ds. wdrożenia HRS4R
  • mgr Kinga Krupnik
Kontakt

hrs4r@ifj.edu.pl